måndag, juni 30

Dagens löpsedlar gör mig depressed

Eftersom vi säljer kvällstidningar i butiken så tar jag varje morgon ner föregånde dags löpsedlar samt sätter upp de nya för dagen. I morse när jag utförde denna lilla rutin gjorde den mig ganska nedstämd. Anledningen är vad Expressen och GT hade valt att pryda sina löpsedlar med. På gårdagens löp skyltade de med att man i tidningen kunde finna vilka i den här staden som åkte omkring i de senaste lyxbilarna. Dagens löpsedel löd: "Så mycket kostar din grannes sommarstuga". Min första tanke är kort och gott "Care". Vem bryr sig liksom? Löpsedlar är till för att sälja exemplar av tidningen och det är tydligen rubriker som dessa som säljer lösnummer. Jag kan inte låta bli att finna det djupt tragiskt hur folk kan engagera sig över hur mycket andra personer, säkerligen personer de inte ens känner, tjänar i lön eller hur mycket deras hus kostade. Det är för mig totalt obegripligt hur detta kan vara intressant. Men det är väl kanske bara ett sådant land Sverige är. Ett penismätarland i mängden.

Inga kommentarer: