tisdag, juni 17

Nästa gång, Gus Van Sant

Den första filmen jag såg signerad Gus Van Sant måste ha varit nyinspelningen av Psycho eller Good Will Hunting, men det var först i Elephant som jag såg hans egentliga storhet. I filmen fick man följa en handfull ungdomar genom skolkorridorerna, man förstod till en början inte riktigt varför men allt var mycket skickligt fotat och redigerat samt nästan helt utan dialog vilket gjorde att man satt kvar i soffan. Allt kameraarbete gjorde filmen mycket realistisk, och det är kanske därför jag minns den makabra massakern i slutet än idag.
Igår var det så dags att tillsammans med trevligt sällskap sätta tänderna i hans senaste film, Paranoid Park, en nästan lika långsam och stillsam film som Elephant. Den stora skillnaden är väl att de har lagt in lite mer dialog i manuset. Paranoid Park är namnet på en skatepark där filmens huvudperson, Alex, och hans vän brukar hänga. En natt spårar allting dock ur när en säkerhetsvakt blir överkörd av ett tåg i närheten av parken, och det visar sig att Alex skateboard är en del i polisutredningen. Filmen hade stor potential att överträffa Elephant men den satte krokben på sig själv med jämna mellanrum genom att lägga in slumpmässiga skatescener precis när intrigen började bli intressant. Detta gjorde att det kändes som att filmen aldrig riktigt tog fart. Men man kan ändå inte bortse från storheten i Van Sants konstnärliga kamerabilder och stundtals satt jag bara och njöt, och visst kommer jag att hålla ögonen öppna efter hans nästkommande filmer.

Inga kommentarer: