fredag, oktober 3

En dröm och en konsekvens till den

Denna natt var minst sagt lite speciell. Det åskade ett par timmar och detta leder till att jag så gott som alltid drömmer mardrömmar till följd av det, oklart varför. I vilket fall, mitt bland alla mardrömmar rusar jag upp ur sängen, tänder lampan i hallen och vänder mig med ryggen mot hallspegeln för att studera min tatuering så fort sanden i mina ögon tillåter mig att se. Anledningen till att jag helt vettskrämd mitt i natten bestämmer mig för att spana in min tatuering beror på den dröm jag precis haft. En dröm där min tatuering plötsligt hade lösts upp till en enda stor svart smet. En stor kletig jävla pöl hade jag på ryggen. Det var en sån där realistisk dröm, om man nu kan klassificera en dröm som realistisk, vilket gjorde att det kändes ganska hemskt eftersom man upplever det som att det faktiskt har hänt i verkligheten. Sedan somnade jag om efter en timma ungefär, hann med ytterligare en mardröm innan åskan hade passerat staden och tagit drömmarna och sina svarta moln med sig.

Ofta kan ju drömmarna kopplas samman med verkligheten och saker som kan komma att inträffa. Exempelvis drömde jag förra sommaren om en person jag inte träffat på flera år, och dagen efteråt stötte jag ihop med honom på stan. Under kvällens pass i butiken hände något liknande. En snubbe som ofta handlar hos oss kommer in och säger till mig: ”Hörru kompis, nu ska du få se här vad jag har gjort!” och så kavlar han upp armen i en hastig ninjarörelse. Han håller upp överarmen och visar på insidan av den sin senaste tatuering, en koi-fisk. Men, fisken är inte allt mina ögon snappar upp. Över koi-fisken finns en ganska stor, svart fläck. Nästan identisk med den jag hade på min rygg i min dröm! Fast i något mindre skala förstås. Jag hamnar nästan i trance och frågar om den där svarta fläcken och han låter förklara att han täckte över en gammal tatuering med den. Han berättar även att det var den sjukaste smärta han varit med om när han gjorde den där svarta fyllningen på insidan av armen. Och då snackar vi ändå om en person som tatuerat hela armarna. Det gjorde fortfarande, några dagar senare, förbannat ont. Min nya tatuering jag ska göra kommer att innehålla motiv även på insidan av överarmen, precis på det där stället som han visade upp sin fläck på och förklarade hur jäkla ont det gjort att göra den. Samma fläck som hånat mig i min dröm och nästan skrämt livet ur mig. Det måste väl ändå kunna tolkas som en varning på något sätt, att jag inte borde fullfölja min plan?

Så nu sitter jag här, lite lagom otaggad till att göra den där tatueringen. Men känner samtidigt en stor bisarrhet över att låta drömmen styra över verkligheten. Så vi kör väl på, och om allt går åt helvete så blir det väl 1-0 till drömmarna. Inte mer än så.

Inga kommentarer: