lördag, oktober 11

Tekniken hinner ikapp oss alla

Gymmade med Mike efter jobbet idag och efter det tog jag vägen hem förbi mina föräldrar för att förtära lite färdiglagat. Kliver in i köket, som är tomt och som nyligen försetts med nya fina fönster, och vidare in i tv-rummet. Morsan sitter i soffan med ena ögat på Idol och det andra ner i kvällstidningen. Jag hämtar mig en bit mat och gör henne sällskap eftersom hon ändå lagt beslag på all intressant lektyr. Ångrar mig snabbt eftersom alla deltagare i årets Idol-upplaga verkar sjunga lika falskt som McDonalds-arbetarens leende. Frågar om pappa är på möte eftersom han inte syns till, men han är tydligen bara på övervåningen ”som vanligt nuförtiden” svarar hon beskedligt. Jag går en våning upp så fort jag ätit färdigt och hittar farsan vid datorn. Min gamla dator, som jag skänkte bort när jag införskaffade min nya ibörjan av året. Jag ser att här har det hänt saker den senaste tiden, för snacka om att jag blev förvånad när jag ser att pappa har införskaffat ett par fräsiga högtalare till datorn och sitter och tuggar en massa Youtube-klipp när jag kliver in i rummet! Vi snackar om en gubbe som snart går i pension och som så sent som för några månader sedan ringde och undrade hur man stängde av datorn. Som kände till totalt två hemsidor på Internet (Blocket och Tradera) och visste endast hur man fick fram dessa eftersom jag lagt in dem under Favoriter. Nu sitter han där och plöjer Jerry Lee Lewis-livespelningar och Elvis-videos på Youtube som om det vore världens mest självklara ting och jag står stilla och vet inte riktigt hur jag ska relatera till allt.

Jag skrev i ett inlägg i somras att farsan kommer att sitta vid duvslaget och njuta i en skön stol när han gått i pension. Fan så fel jag hade. Om hans utvecklingskurva vad gäller datorkunskap fortsätter att öka i den här takten har han nog utvecklat ett sätt att styra utfodringen av sina duvor med hjälp av jättelika robotar som han kontrollerar via webben när det börjar bli dags att leva det stillsamma livet utan arbete. Han har monterat kameror och mikrofoner på robotarna och mitt gamla pojkrum fungerar nu som kontrollbrygga och han vräser "Bra där, XiC-200Y, snygg performance med vattenbytet" och fnissar för sig själv när robotarna frigör golven från duvspillning.

Denna utveckling skrämmer skiten ur mig och jag saknar redan ”Tryck på Start-menyn och sen Stäng av”-samtalen.

Inga kommentarer: