måndag, december 21

Bakom masken lurar…

Håller på att kolla runt med olika tatuerare just nu gällandes utbyggnationen av min helarm. Jag kommer givetvis att köra vidare på det japanska temat eftersom det helhjärtat är den stil jag gillar mest. Då jag redan har prytt halva armen med en drake, träd och flammor som är några kännetecken för en traditionell japansk tatuering så har mina funderingar nu gått kring något som mer och mer kan förknippas med japanska tatueringar: en hanya-mask. Denna mask skulle väl av novisen säkerligen kunna betraktas som en hornbeprydd maskeradmask, men det finns en liten historia bakom masken som jag finner fascinerande. Det sägs att det en gång fanns en mycket vacker kvinna som blev störtförälskad i en präst, hennes kärlek kunde dock aldrig bli besvarad så avundsjukan och vetskapen att det aldrig kunde bli de två gjorde kvinnan galen, och känslorna hon besatt förvandlade sakta hennes ansikte till ett hornbeklätt, demonliknande monster som straff. Hanya-masker används ofta i särskilda japanska teatrar för att uttrycka just denna avundsjuka.

Folk som inte känner till det här kommer förmodligen bara att skaka på huvudet och betrakta spektaklet på min arm som en gräsligt ful demon och kanske misstänka mig för att vara satanist eller något i den stilen. Men vad gör väl det när det egentliga värdet i en tatuering är högst personlig och i det här fallet vilar i mina ögon och ingen annans.

Kommer förmodligen att köra större delen av underarmen i black and grey, med undantaget av en lotusblomma på baksidan i rött samt en rosa touch genom lite utspridda körsbärsblommor. Vi får se när det blir bara, och hos vilken tatuerare.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tänker precis som dig om hur folk reagerar när dem ser det utan att veta vad det betyder. Skiter faktiskt i det .Själv sitter jag och gör en sån tatuering just nu. Lycka till med eran.:-)
Jag gör det i Sundsvall hos Arahant tattoo.