fredag, mars 6

Jag och Alex Schulman

Jag minns inte riktigt vilket år det var. Minns bara att det var samma år som jag för första och sista gången följde "Idol" på TV4. Jag höll en av deltagarna som favorit och brukade läsa igenom notiserna om honom i dagspressen. En dag var han irriterad på någon Alex som hade placerat honom på sin utelista på en Internet-sida döpt till Stureplan. Jag surfade snabbt in på den för att skaffa mig en uppfattning om vad det var som gjorde Idol-deltagaren så upprörd. Jag konstaterade snabbt att den där Alex verkade vara fullständigt dum i huvudet. Jag höll inte med honom om någonting. Veckorna passerade i vilket fall och min fascination för den där Idol-deltagaren dog sakta men säkert ut till att inte längre existera. Jag behövde någonting nytt att ägna lite dötid åt så jag återgick till Stureplan och de där utelistorna. Det fanns något i hans sätt att skriva som lockade dit mig gång på gång. Det dröjde inte länge förrän jag hade blivit besatt av att läsa hans texter. Hans Stureplan-listor blev till bloggande på Aftonbladet och kom ganska snabbt att bli Sveriges största blogg. Jag besökte den varje dag, ibland ett par gånger samma dag i hopp om nya uppdateringar. Hade jag inte tillgång till Internet en dag var jag väldigt snabb med att "läsa ikapp" inläggen så fort jag fick tillfälle till det. Jag tvivlar skarpt på att det finns någon i Sverige som skriver bättre än Alex Schulman. Varesig det handlar om hans pinsamma situationer med främmande människor på stan, bråk med chefer eller minnen från barndomen.

Jag minns inte namnet på den där Idol-deltagaren, men om jag fick chansen att minnas skulle jag skriva ett brev och tacka för att det ledde till min upptäckt av Alex Schulmans förmåga att sätta samman ord.

Nu det senaste har den där Schulman börjat dyka upp i mina drömmar. Kanske inte så konstigt kan tyckas, efter alla dessa år som man dagligen har tagit del av hans liv. Nu senast var han min lärare i skolan. Han var en mycket bestämd sådan och såg ner på alla elever. Förutom mig, vill jag minnas att jag hoppades på. Så nu när Alex Schulman har skaffat klippkort i min drömsfär så har jag beslutat mig för en sak. Att inte länge smygläsa Blondinbellas blogg när ingen ser på. Ja, usch, jag vill inte tänka på hur terapiräkningen skulle se ut om hon skulle få för sig att börja fladdra förbi i mina drömmar.

Inga kommentarer: