tisdag, mars 17

Vi kan väl tala om något annat

Boken om Broder Daniel är äntligen beställd. Det verkar vara en fin bok, det där. "En briljant bok i all sin enkelhet, för oss som var med, för er som missade allting." skriver Birro. Ganska mycket var man väl ändå med om när det begav sig. På tal om det här med att läsa böcker. Jag är helt enkelt fruktansvärt värdelös på det. Blir rastlös, kan aldrig koppla av. Tänker på tiotusen andra saker. Lägger ifrån mig boken och tar upp den igen. Googlar till slut om boken inte finns som film istället. Ni vet som i skolan när alla stack ner till videobutiken i desperation att slippa läsa den där boken för att till slut kunna bli färdig med den där bokrecensionen man våndats över så länge. Jag slingrar mig alltid likt ormen när jag hamnar i situationer där böcker eller någon författare diskuteras. Som på festen där alla vill komma med smarta instick. Jag duckar alltid genom att få över samtalet till att handla om film istället. Drömscenariot är förstås när boken faktiskt är utgiven även som film, då behöver man liksom inte ens frångå samtalets huvudämne. Finns nog inget jag hellre diskuterar än just film, därför faller det sig naturligt att dölja att jag är en fejk i boksammanhang med just detta.

Inga kommentarer: