lördag, juni 2

Rökare utanför sjukhusets dörrar

I can't shake this feeling I've got
My dirty hands, have I been in the wars?
The saddest thing that I'd ever seen
Were smokers outside the hospital doors.

72. Så många gånger har den spelats på repeat när detta skrivs. Men jag befinner mig inte ens i närheten av att ha hunnit tröttna på den än, jag vill bara höra den om och om igen. Tills mina öron inte klarar mer och faller blodiga till marken.

Jag talar så klart om sommarens hittills hetaste låt; Editors – Smokers Outside The Hospital Doors. Fullversionen som klockar in på 4 minuter och 58 sekunder är något av de mäktigaste musikstycken som komponerats på bra många år, och det var av en ren slump som jag upptäckte den. Editors, som annars lite nonchalant försvunnit ur min bräckliga värld, är tillbaka i mitt liv för att stanna. Jag har mitt jobb och en musikkanal som stavas MTV att tacka för återupptäckten. Efter att ha spelat Tokio Hotel för tjugofjärde gången och efter att Justin precis hånglat färdigt med Scarlett valde de att spela ett gäng nya musikvideos. Och vilken video de valde att spela sen.

Redan under de första, försiktiga knäppningarna på pianotangenterna har jag stängt ute allt som sker i butiken jag jobbar i för att enbart koncentrera mig på musiken och bilderna som strömmar ur TV-apparaterna. En rånare skulle förmodligen kunna hota mig med hagelbössa och jag skulle inte reagera, det är inte det viktigaste just nu. Skjut mig om du så behöver.

Nånstans ungefär halvvägs in i videon avbryts dock tyvärr denna fina stund av någon heldryg kärring som vill köpa ”En Aftonbladet och två Triss”. Ständigt dessa jävla Triss-köpande kärringar, mer om dessa hemska varelser lär dyka upp i framtida inlägg. Hon är vid denna tidpunkt roten till allt ont här i världen, efter att med sina smutsiga, Trisskrapande naglar ha tryckt hål i den vackra bubbla jag befann mig i för bara några sekunder sedan. Hon betalar med några skrynkliga tjugolappar och lämnar butiken muttrandes och med ryggen krökt. Jag hoppas från botten av mitt hjärta att jag valde ut två nitlotter åt damen, då videon jag nyligen förälskat mig nu är slut och fått lämna plats åt The Chemical Brothers nya video som förmodligen ingen bryr sig om.

Hur som helst, Editors är tillbaks i mitt liv. Tack MTV, din nu så vackra, i vanliga fall pissiga skitkanal.

25 juni släpps deras nya skiva ”An End Has A Start”, inte missa.

Inga kommentarer: