lördag, oktober 24

Professionell ordbajsare

For på Netto precis. Ja, det är så man säger uppe i norr. ”Jag far på stan en stund” brukar mina vänner från Umeå säga. Hade med mig tre påsar med pantburkar tänkta att omvandla till lite mynt. Givetvis var det någon som använde pantautomaten redan, så jag satte mig ner på en träbänk i väntan på min tur. Mittemot bänken hängde en anslagstavla. Här fanns det gamla vanliga. Bortsprungna katter, en mopedbil till salu. En gammal soffa bortskänkes. Vardagligheter. Men så fanns det en affisch som var ditsatt på ett sätt att den skymde några lappar som någon annan redan hade satt upp. Vad fräckt gjort, tänkte jag och blev snabbt intresserad av att se vad det var för affisch som var så mycket viktigare än de som redan täckte väggen. När jag läser den blir jag visst inbjuden till gudstjänst med pastor Danny. Vad trevligt! Jag läser vidare på affischen och finner en presentation bestående av tre meningar:

Professionell violinist
Smord lovsångsledare
Dynamisk förkunnare

Jag vill att ni smakar lite på dessa meningar. Läs dem högt för er själva, eller nåt. Jag får känslan av att pastor Danny vill utge sig för att vara en man av auktoritet, att han har en show att bjuda på som man bara inte vill missa. Varför skulle man annars beskriva sig som en smord, dynamisk förkunnare? Jag saknar ord för att beskriva hur stor komik jag finner i den här affischen! Inte beskriver man väl sig själv seriöst på det där viset? Han måste väl ha suttit med synonymfunktionen i Word och lekt lite bara?

Jag funderar allvarligt på att besöka pastor Dannys gudstjänst, enbart för att efteråt applådera alldeles för högt, utbrista ”Dynamiskt!”, ”Professionellt!”, ”Det gick ju smort det där!” och sedan fråga vart fikan serveras.

Men, det krävs väl att man, som jag, har sett alla avsnitt av Seinfeld för att kunna se det roliga i alltihopa, och det har väl inte ni.

Inga kommentarer: