tisdag, januari 15

Den arga Nintendo-nörden

Så gott som varje dag poppar det upp någon uttråkad person någonstans i världen med ambitionen att bli Youtube-kändis genom olika galna upptåg. Det är dock väldigt få som verkligen lyckas att skapa ett fenomen. Det flesta passerar obemärkt förbi, men en person som verkligen fängslat mig är James D. Rolfe, mer känd som "The Angry Video Game Nerd". Killen med brillorna och den vita skjortan har lagt upp en hel drös med sköna filmklipp där han sågar olika gamla TV-spel längs fotknölarna. Oftast handlar det om gamla Nintendo 8-bitars spel, och eftersom jag själv spelat väldigt många av dem han slår sönder i småbitar så delar jag hans frustration och ilska som han på ett perfekt sätt levererar i sina filmsnuttar. Bortsett från en vild konsumtion av flasköl är han verkligen tv-spelsnörden personifierad och det är det som gör hans sågningar så klockrena. För man märker väldigt snabbt att han är insatt och kunnig, vilket ger oss en bra inblick i hur fantastisk dåliga många av spelen var på den tiden. Allt levererat med glimten i ögat, sjuka kommentarer och en hel del raseriutbrott så klart. Hur kunde spelen få vara så här dåliga på den tiden? Mer intressant, hur kunde någon ens spela dem? The Angry Video Game Nerd är idag min sanna hjälte. Inte sedan Anton Maidens tragiska bortgång har jag blivit så engagerad av ett Internet-fenomen. The Angry Video Game Nerd är för övrigt numera så pass känd att hans filmklipp inte bara visats miljontals gånger på nätet utan även skymtat förbi i olika TV-sammanhang, bl.a. på MTV.

Har du någon gång under ditt liv smattrat på den kantiga Nintendo 8-bits-kontrollen, och har lite tid över, gör du helt rätt i att kolla in hans filmer som hittas här. Spelar nog ingen större roll om du faktiskt spelat spelen i fråga eller inte, de flesta klippen är roliga ändå. Min favorit är nog sågningen av de horribla filmlicensspelen ”Back to the Future”:

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet.