måndag, januari 10

Årets duschlåt 2010

Jag klarar inte av att duscha utan att ha dörren öppen så att jag kan höra musiken från stereon. Det gör både stunden i duschen behagligare men låten kan även funka som en hjälpande hand att hålla koll på tiden. Har jag tio minuter att spendera under duschslangens strålar så är det låt säga, två och en halv duschlåt vilket betyder att nånstans halvvägs in i tredje genomlyssningen av låten så vet jag att det är dags att vrida på kranen och stiga ur. Fiffigt va?

Det är alltid den senaste låten som etsat sig fast på hjärnan som jag spelar i duschen och det är alltid samma låt på repeat. Årets duschlåt 2010 är utan tvekan Pickup Truck, slutspåret på Kings Of Leons senaste platta. Det är en fullkomligt magisk låt på 4:45 minuter, vilket brukar betyda två hela genomlyssningar i duschen sen är det klar´t. Låten ger mig olika sinnesstämningar beroende på om jag hör den på morgonen innan jobbet, i stressen när man gör sig iordning innan festen eller i långduschen efter en hård dag på jobbet. Oftast får låten mig att fantisera (eller minnas) att jag sitter och blickar ut genom ett fönster på en buss, med kursen hem igen efter att ha besökt någon man älskar på annan ort. Ni vet, mp3-spelaren i öronen på lite för hög volym, bläddrandes mellan bilderna i kameran från helgen som gått och tankar om att allt omkring en egentligen är för stort för att vara sant? Eller kanske skiljdes man efter ett bråk, och man undrar hur man skall reda ut allting. Den här gången också.

Imorgon ringer klockan 08.30, vilket ger mig en timmas spelrum innan jag skall infinna mig på jobbet. Jag tror bestämt att jag lyxar till det med tre stycken genomlyssningar av Årets duschlåt 2010 imorgon.

Inga kommentarer: