onsdag, maj 27

Och nu finns där bara cigarettfimpar kvar

I mitten av den där cirkelformade stenfoten som ni ser på bilden har sedan en väldigt lång tid tillbaks en färgglad karaktär funnits nedstoppad. En som stått parkerad på det där brunnslocket eller på kullerstenen, i ur och skur, som tvingats känna hårda regndroppar skölja över honom och ännu hårdare vindar försöka omkullkasta hans existens. Men så i lördags natt skedde det någonting. Jag befann mig tillsammans med vänner nere på rockeventet vid sjön, och vi gick kring tiotiden upp mot stan då några av oss redan suktade efter fyllekäk. Det var inte jag särskilt sugen på så jag tyckte en roligare idé vore att hälsa på Lise som stängde butiken. Och så är jag full och stressar på stängningen, något galler dras ner i förtid och vi skyndar iväg mot natten. Den där färgglada karaktären var visst inte lika färgglad i mörkret och glömdes liksom bort och så var det med den saken. På söndagskvällen får jag sedan ett sms från Ida som undrar varför stenfoten helt plötsligt står tom. Och då minns jag plötsligt lördagen igen och allt spelas upp framför mig. Hur jag lämnat honom ensam på det där brunnslocket. När jag dagen efter möter Ida på jobbet talar vi inte särskilt mycket om det som hänt. Vi kastar några snabba blickar på varandra som liksom säger ”att om vi någonsin känner för att tala ut om hur vi mindes honom så finns vi där för varann”. Jag känner mig dock nu som en hjärtlös individ, som behandlade honom som vore han en simpel cigarettfimp på gågatan. Undrar var han befinner sig nu. Kanske ligger han övergiven i något dike med hundpiss upp till knäna, vår alldeles egna GB-gubbe.

3 kommentarer:

HelloAtK sa...

Men Per ;( vafan gör du?! finns det någon där för mig om jag vill prata ut om detta? jag har ju ändå hittat honom sittande på en parkbänk en gång och tog med honom tillbaka och klappade honom på kinden och sa att allt skulle bli bra.. Så ensam så ensam.. Undra vart han nu befinner sig..

L sa...

Det måste vara någon från Tingsholm - mycket suspekt gick TVÅ elever runt med varsin GB-gubbe... det är sant!

HelloAtK sa...

jaa fan.. hade dom inte studentkamp eller nåt, såna där lekar innan de tar studenten. (hade jag det tro, eller missade jag det) förra året fick de som uppgift att hämta GBgubbe.. så han kanske kommer tillbaka någon dag =)