lördag, juli 21

Någonting jag verkligen hatar

Det finns sannerligen mycket att hata i den här världen. Några större företeelser så klart, som t.ex. att människor faktiskt svälter ihjäl. Men också saker man träffar på i vardagen. Saker som med tiden ändå växer sig stora nog att tycka riktigt illa om. Någonting jag från botten av mitt bombskadade hjärta verkligen hatar är när en kund kommer in i min butik och säger:

”Hej, jag skulle vilja be och få en Triss, med vinst, tack!”


MED VINST!?

För i helvete.

Jag börjar svettas varje gång en kund kommer in och tafatt sneglar neråt mot lottlådan. Jag får kalla kårar, sluter ögonen och ber en bön om att de inte ska använda sig av den kursiverade ordformuleringen ovan. Men gång på gång skjuts mina böner i småbitar och mina öron vill förinta sig själva för att slippa höra.

Uttrycket brukas för övrigt uteslutande av folk som verkat ha passerat femtio. De säger alltid det hela med ett stort, äckligt jävla smajl lika brett som en fotbollsplan. De verkar tro att de är ensamma om att använda sig av uttrycket. De tror nog även att de är roliga och finurliga. För de ser liksom ut att förvänta sig att man ska skratta till lite lätt åt deras busiga påhitt, kanske svara med något käckt.

Men vad som i själva verket sker är att det inom mig börjar bubbla av hat likt den vildaste av bubbelpooler. Den svartaste sortens hat som lyser igenom ögonen om man kikar riktigt noga och jag önskar att varenda kund ser igenom dithän så att de aldrig, aldrig, någonsin igen ber om en "Triss med vinst".

2 kommentarer:

lejnox sa...

mitt värsta svar är "allt som ingår/är gratis" på frågan "sallad, dressing och lök i hamburgaren?"
det låter så himla sniket!

[P] sa...

haha, ja, snikna människor finns det gott om i det här landet :p

apropå snålhet så blir det ganska komiskt när någon säger "får jag köpa en kasse av dig också?" precis innan de går, fast de redan vet att vi inte tar något betalt för påsarna. finns några som alltid frågar det och låtsas bli förvånade och tacksamma när jag ger dem en påse gratis. det är humor :)